Dat was nog 'ns bergop... - Reisverslag uit Cebreiro, Spanje van Ton vdv - WaarBenJij.nu Dat was nog 'ns bergop... - Reisverslag uit Cebreiro, Spanje van Ton vdv - WaarBenJij.nu

Dat was nog 'ns bergop...

Door: tonvandervossen

Blijf op de hoogte en volg Ton

03 September 2011 | Spanje, Cebreiro

Vandaag was het plan om een rustige etappe te doen hoewel we wisten dat we stevig zouden stijgen. Dus: 50 km is dan genoeg. Dat kwam nog goed uit omdat Rina niet in topvorm was (zei ze).
Als je dan de goede weg volgt dan zal dat allemaal gerust goed komen maar uiteindelijk reden we niet als gepland. Nu ja, "reden" is een groot woord. Op de weg die we volgden hebben we nogal wat stukken moeten lopen. Een kilometer of 6 met een stijging van meer dan 10% (zo schat ik) is niet goed voor het humeur van uw scribent en levert veel loopwerk op.
Uiteindelijk komt het toch goed: het weggetje blijkt in Cebreiro te eindigen, 3 kilometer verder op de weg naar Santiago en een klim van 2,5 kilometer die voor morgen gepland was al achter de rug. Blijkt in deze plaats ook nog een prima slaapgelegenheid aanwezig te zijn en er zijn plekken waar bier geschonken wordt dus is alles toch nog goed gekomen.
De vorm van Rina valt uiteindelijk ook nogal mee: zij fietste vrijwel de hele berg op terwijl Ans en ik de zolen versleten.
Dadelijk dus bieren en eten maar daar hoort u morgen nog van.
Gisteren een nieuwe eetervaring opgedaan. We aten op een leuke plek aan de voet van de kasteelmuur en kozen voor het menu met de lokale specialiteit. Dat bleek als voorgerecht bloedworst gemengd met ei. Klinkt niet maar is lekker. Als hoofdgerecht een stuk van de schouder van het varken en een worst, vergezeld van witte kool en aardappel. Klinkt ook niet en is smaakt helaas zoals het klinkt. Nagerecht: een variatie op tiramisu, een maaltijd derhalve van 10 kg per vierkante centimeter maagwand. De rosé was gelukkig goed.....
De definitieve evaluatie van de Spaanse keuken volgt nog maar dit maaltje zal er zeker in meegenomen worden.
Groeten van de drie.

• 03 September 2011 - 20:42

Henny & Theo:

Hallo Ans, Rina en Ton,

Beter laat dan niet!!
    We hebben het gevoel dat we nog net op tijd zijn met jullie te schrijven tijdens deze barre tocht. Naast de verslaglegging over voornamelijk eten en drinken wordt er daarnaast ook nog wat gefietst. Henny en ik vinden dat jullie wel een geweldige prestatie leveren. Nu de laatste loodjes nog en geloof dat we het zullen volgen ;-)
    Nog heel veel sterkte en succes en blijf in ieder geval eten en drinken, dan komt het met het fietsen wel goed.
    Groetjes,
    Henny & Theo

• 03 September 2011 - 21:15

Peregrinofrans:

Hola Tres Peregrino's,
    Nog slechts 152 km is het naar SdC. Het zal ongetwijfeld wel drukker worden met fietsers daar veel Spanjaarden voor dit laatste stukje ook een Compostelaat krijgen. Wel dienen zij 2 maal daags een sello moeten bemachtigen. Spaanse studenten krijgen (extra) studiepunten als zij dit kunnen aantonen met een Compostelaat. Of men loopt 100 km of fiets 150 km. Jullie diner gisteravond in Ponferreda is een typisch streekgerecht. Het wordt tijd voor jullie dat er Pulpo (octopus) gaat worden gegeten, hmmm...
    Buen Camino,

• 04 September 2011 - 13:50

Josette Mesotten:

Beste buurvrouw,
    was een beetje ongerust want ik zag bij je thuis geen beweging meer. Wist wel dat je op fietsvakantie ging maar niet zo ver. Gisteren met het mooie weder waren wij even aan het buurten en dan heeft men jou bestemming gezegd. Amai, proficiat. Nog even volhouden.
    Roger is donderdag ook met een vriendengroep meegefietst tot Andenne. Ook zij hebben jou bestemming. Gaan er 14 dagen over doen en dan met de vlieger terug thuis.
    Ik hoop je binnenkort terug te zien

• 04 September 2011 - 19:30

Conny:

Dag lieve Ans, Ton en Rina,

Het is heel jammer dat ik na vandaag jullie niet kan volgen tot het eindpunt. De reden is dat ik een weekje met vakantie ga en jullie niet meer kan volgen. Misschien fiets ik ook wat maar dat mag geen naam hebben. Ik heb van de dagelijkse verslagen genoten en bel weer als ik thuis ben. Heel veel sterkte en sucses met de laatste kilometers en geniet er ook van. Liefs Conny