Het wierookvat. - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Ton vdv - WaarBenJij.nu Het wierookvat. - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Ton vdv - WaarBenJij.nu

Het wierookvat.

Door: tonvandervossen

Blijf op de hoogte en volg Ton

11 September 2011 | Spanje, Santiago de Compostella

Zoals al lang geleden bedacht: de zondag is voor de pelgrimsmis. Vanwege de verhalen van voorgangers van ons zijn we zeer tijdig, om 10.45 uur, binnen terwijl de mIs om 12,00 uur begint. Er valt in die 5 kwartier overigens voldoende te zien. Enerzijds de toeristen die met busladingen worden afgeleverd om met gids de kerk te bekijken, daarnaast de binnenkomst van de kerkgangers en tenslotte de voorbereidingen voor het zwaaien van het wierookvat dat -zo zei mijn buurman- 68 kg weegt. De buurman was overigens de Engelse natuurkundeleraar in ruste die we al twee maal eerder zijn tegengekomen.
De mis is deels in het Latijn en deels in het Spaans. De landen waar de pelgrims vandaan gekomen zijn worden vernoemd. De preek in het Spaans kunnen we niet volgen; de priester is echter wel lang van stof en houdt een verhaal van 20 minuten dat -zo vermoeden we- vooral over vergeving gaat.
Op het eind van de mis is het moment suprème: het zwaaien van het vat.
Het moet gezegd: een imposant gezicht. Het vat wordt
dwars op de lengteas van de kerk gezwaaid tot aan plafondhoogte. 8 man zorgen voor de beweging en moeten daar nogal voor werken. Alles bijeen is de gebeurtenis een goede afsluiting van de pelgrimage.
Aansluitend een glas bubbels op het succes gedronken en geluncht. Het weer is overigens beroerd zodat de middag verder aan de tv wordt doorgebracht.

Dan nu deel 3 van het feuilleton.
1-9: nadat Rina  twee keer op straat is gaan liggen (zie 8-8 en 16-8) besluit Ans dat ook maar te doen.  Haar regenoverschoen blijft aan de trapper hangen zodat ze langzaam ter aarde neerdaalt. De tassen vangen gelukkig veel op. Rina en Ton zijn wat meters vooruit gefietst en bezien de te rijden route terwijl Ans in het gras ligt. Gelukkig bemerken ze tijdig de ongewone houding van Ans.....

Morgen meer.
Groeten van de drie.

• 11 September 2011 - 17:09

Bebbel:

De zegen is binnen! De kroon op alle inspanningen. Muchos felicidados! Tot thuis!

bebbel

• 11 September 2011 - 19:00

Mariette En Richard:

Hallo Rina en co. Amaai zeg wat een prestatie. Proficiat aan jullie alle drie!Na wat tegenslagen en valpartijen zijn jullie er toch in geslaagd om deze lange afstand per fiets te overbruggen. Rina , we zullen onze komende wandeling langer moeten maken want je gaat het niet verteld krijgen.

• 12 September 2011 - 17:43

Henk En Pieternel:

Santiagogangers: een goede terugreis gewenst en tot in het Vughtse.

Henk en Pieternel